Om medelhavsmat

Olivlund

Medelhavsköket är en av våra mest älskade matkulturer

Medelhavsmaten, ett sätt att må bra. Mycket grönt, fisk och vegetabiliskt fett i form av olivolja, det är medelhavsmaten i ett nötskal. Medelhavsmaten är ingen diet, det är en livsstil som gör att du mår bättre.

Vad innehåller då medelhavsmaten? Det handlar i mångt och mycket om att använda en större mängd enkelomättat och fleromättat fett som man hittar i vegetabiliska oljor, inte minst i olivolja, och att minska ner på det mättade fettet som finns till exempel i stora mängder i smör och grädde. Men också att lägga tonvikten på det gröna i måltiden och dra ner på kött och då framför allt det röda köttet.

Lite grövre grönsaker med högt näringsinnehåll som broccoli, blomkål, paprika, morötter är att föredra. Baljväxter som ärter, bönor och linser är en av de viktigaste hörnpelarna i medelhavsköket och kan de tillsammans med fisk och skaldjur utgöra den huvudsakliga proteinkällan är man helt rätt ute.

Typiska smaker och produkter i medelhavsköket

  • Olivolja
  • Vinäger
  • Frön och nötter
  • Citron
  • Oliver
  • Kapris
  • Sardeller
  • Vitlök
  • Lök
  • Baljväxter som ärter, bönor och linser
  • Vitt vin
  • Tomater
  • Pasta och ris